Najčešće pitanje roditelja vezano uz odgoj odnosi se na djetetova neprihvatljiva ponašanja-što učiniti i kako zadržati dosljednost. Nepoželjno ponašanje kod djece rane i predškolske dobi najviše ovisi o okolini u kojoj dijete odrasta. Okolina je za dijete važan model učenja poželjnog ponašanja. Poticajnu okolinu čine roditelji, za koje je važno da ispravnim odgojnim stilom odgajaju svoje dijete. Uz roditelje, tu su odgojno-obrazovne ustanove, zajednica u kojoj dijete živi, prijatelji i slično.

Istraživanja su pokazala kako pohvala u odgoju treba biti barem tri puta više od kazni ili opomena. Da bi roditelj znao kako se njegovo dijete ponaša, važno je da sudjeluje u što više djetetovih aktivnosti i tako dobije priliku da u raznim situacijama pohvali dijete.

Nemojte da dijete vašu pažnju dobiva samo kada se ponaša neprihvatljivo jer u tom slučaju takvo ponašanje može dobiti funkciju privlačenja vaše pažnje.

Za pohvalu nije potrebno čekati poseban trenutak. Pohvalite dijete kad god učini nešto dobro i budite jasni oko te pohvala (npr. “Hvala ti što si bio vrijedan i pomogao mi oko spremanja.”)

Osim pohvale riječima, vrlo je moćna i fizička pohvala (zagrljaji, poljupci, namigivanje i sl.). Nemojte čekati da prođe vrijeme za tu pohvalu. Ona najbolje djeluje odmah nakon ponašanja koje želite pohvaliti. Isto vrijedi i za neprihvatljivo ponašanja i ‘kazne’.

Umjesto da kažnjavate ono što nećete, nagradite ono što hoćete. Na ovaj način nepoželjna ponašanja se gase i nestaju, a potkrepljuju se poželjna ponašanja čije se pojavljivanje povećava.

Djeca će uvijek učiniti više zbog nagrade nego što će nešto izbjegavati zbog straha od kazne. Neke od povlastica koje možete koristiti su: dodatno vrijeme za gledanje crtića, čitanje još jedne priče za laku noć, odlazak na spavanje 15 min kasnije, igranje omiljene igre itd. Možete koristiti i tzv. tehniku modifikacije ponašanja koja se sastoji u tome da definirate nekoliko poželjnih ponašanja i napravite tablicu s danima u tjednu. Za svako izvršeno ponašanje dijete skuplja pluseve u tablici, a kada ih skupi određeni broj slijedi nagrada o kojoj ste se zajednički dogovorili.

Kažnjavanje također može biti dio discipline, no to nikako ne smije biti fizičko. Prihvatljiv način kažnjavanja koji ima puno bolji učinak je opravdani gubitak povlastica ukoliko se dijete ponaša neprihvatljivo (kao što je na primjer gledanje crtića, odnosno izostanak istoga). Djeca do dvije i pol, 3 godine često ne rade štetu namjerno nego istražuju okolinu pa te činjenice treba uzeti u obzir prilikom njihovog ponašanja.

Nikada nemojte djelovati dok ste ljuti ili dok je vaše dijete ljuto. Uzmite si dovoljno vremena da se smirite.

Utvrđivanje temeljnih obiteljskih pravila jedan je od najboljih načina postavljanja granica. Pravila moraju biti jasna, jednostavna, konkretna i dobro objašnjena, te ih treba biti samo nekoliko. Postavljanjem granica izbjegava se  i nastanak problema jer ih postavljamo prije nego problem nastane ili bar prije nego se produbi i zakomplicira odnose s djetetom.