U posljednjem desetljeću povećano korištenje elektroničkih uređaja pokazalo se značajno povezano s komplikacijama kako fizičkog, tako i mentalnog zdravlja djece i mladih. Djeca predškolske dobi čak i prije navršene druge godine života provode vrijeme pred elektroničkim uređajima. Američka akademija za pedijatriju (2016) navodi niz zdravstvenih i razvojnih teškoća povezanih s korištenjem elektroničkih uređaja kod djece predškolske dobi, kao na primjer pretilost, teškoće spavanja, usporen razvoj govora, socio-emocionalne teškoće, slabije izvršne funkcije i mnoge druge. U praksi se pak često kod djece predškolske dobi može opaziti agresivno ponašanje koje je u velikom broju slučajeva povezano upravo s izloženosti agresivnim sadržajima putem elektroničkih uređaja.

Najmlađe generacije s lakoćom svladavaju izazove korištenja suvremenih tehnologija i u tome su često vještija od odraslih koji ih okružuju. Međutim, u njihovom su korištenju prvenstveno usmjerena na zadovoljavanje svojih želja i razvojno nisu spremna promišljati njihove potencijalne negativne utjecaje na svoju dobrobit. Jednako kao što je djeci potrebno vodstvo u svim drugim područjima života, ono im je potrebno i u izgradnji zdravih navika korištenja digitalnih medija.

U potrazi za smjernicama roditelji, ali i druge osobe koje sudjeluju u životu djece, mogu se osloniti na preporuke Američke pedijatrijske akademije, razvijene temeljem dostupnih istraživanja o utjecaju suvremenih tehnologija na dječji razvoj i dobrobit:

  • Izbjegavajte upotrebu digitalnih medija kod djece mlađe od 2 godine
  • Djeci u dobi od dvije do pet godina ograničite vrijeme uz ekrane na jedan sat vremena dnevno, uz pažljivo birane sadržaje i razgovor o sadržajima kojima su djeca izložena
  • Kod starije djece postupno povećavajte vrijeme koje provode uz ekrane, ali imajte na umu da ono ne bi trebalo prelaziti dva sata dnevno
  • Ugasite elektroničke uređaje kada ih ne koristite
  • Postavite pravila o količini vremena uz ekrane, primjerenim sadržajima i vremenu kada su oni dopušteni
  • Osigurajte zajedničko vrijeme za obitelj bez ekrana (npr. tijekom igre i zajedničkih obroka)
  • Izbjegavajte korištenje vremena uz ekrane sat vremena prije spavanja
  • Izbjegavajte izloženost djece sadržajima neprimjerenima dobi, kao što su agresivni, seksualni i zastrašujući sadržaji, ili jako dinamični sadržaji koje dijete ne razumije, a koji djeluju preplavljujuće
  • Ograničite izloženost djece marketinškim sadržajima i pomozite im razumjeti njegovu prirodu
  • Potičite konstruktivnu upotrebu digitalnih medija kroz edukativne sadržaje i aktivnosti
  • Budite prisutni uz djecu dok koriste digitalne medije, kako biste imali uvid u njihove aktivnosti i mogli ih usmjeravati
  • Zajedno s djecom koristite digitalne medije, kako biste upoznali njihove navike i interese, pratili njihove aktivnosti i sadržaje kojima su izloženi te im pomogli razumjeti sadržaje i primijeniti znanja kojima su izloženi
  • Izbjegavajte postavljanje televizije, igraćih konzola i drugih digitalnih uređaja u spavaću sobu djeteta, kako biste lakše pratili i ograničavali njihovo korištenje
  • Upoznajte se s aplikacijama, video igrama i drugim vrstama sadržaja koje vaše dijete koristi, birajte aplikacije prilagođene djeci i one edukativnog sadržaja
  • Obratite pažnju na vlastite navike upotrebe elektroničkih uređaja i načine provođenja slobodnog vremena – budite dobar primjer djeci
  • Istražite različite načine na koji možete umiriti dijete i poticati razvoj njegovih strategija suočavanja i izbjegavajte korištenje malih ekrana u tu svrhu
  • Osigurajte dovoljno vremena u slobodnoj igri, igri na otvorenom, čitanju djetetu i drugim razvojno poticajnim aktivnostima

Digitalni mediji danas čine nezaobilazan dio dječjeg odrastanja, a s njima se susreću u sve ranijoj dobi, kada su najosjetljiviji na razvojne utjecaje. Suvremene tehnologije u odrastanju djece predškolske dobi mogu biti dodatni poticaj, ali postoje i moguće opasnosti. Stoga je za sigurno odrastanje djeci nužna podrška i vodstvo odraslih, koji će započeti već s prvim susretom s ekranima.